post-title Parkoviště pod náměstím v Hradci Králové má stát 200 milionů

Parkoviště pod náměstím v Hradci Králové má stát 200 milionů

Parkoviště pod náměstím v Hradci Králové má stát 200 milionů

Parkoviště pod náměstím v Hradci Králové má stát 200 milionů

Hradecká radnice zaplatí téměř jeden milion korun za studii, která má prověřit možnost parkování pod Velkým náměstím. Podzemní parkoviště by podle plánů mělo mít kapacitu 200 parkovacích míst a městskou kasu má vyjít na asi 200 milionů korun. O smyslu projektu ale nejsou přesvědčeny ani všechny strany současné koalice.

Reálné obrysy podzemního parkoviště pod Velkým náměstím v historickém centru Hradce Králové představil minulý týden hradecký radní Jiří Langer (ANO). Cenu každého z dvou set parkovacího míst odhaduje na milion korun. Ačkoliv je zatím projekt na začátku, je Langer přesvědčen o tom, že realizovatelný je. „Nemůžeme ale samozřejmě počítat s tím, že bychom došli k povolení dříve než za dva, za tři roky,“ řekl radní zastupitelům.

První krok k tomu, aby parkoviště opravdu vzniklo, udělali zastupitelé minulý týden. Těsnou většinou 20 hlasů schválili studii, která má možnost parkování pod povrchem náměstí prověřit. Pro bylo všech 17 přítomných členů koalice ANO, ODS a Změny pro Hradec a Zelených (ZPHZ) a s nimi i tři zástupci KSČM. Za studii město zaplatí skoro milion korun.

„Studii nelze zužovat jen na parkování. Jde i o opravu podloubí, parteru a další věci,“ upozornil náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).

Podle něj by samotné podzemní parkoviště vrátilo náměstí jeho původní funkci a zároveň odblokovalo patovou situaci ohledně samotné rekonstrukce. Tu Hradec Králové připravuje už 12 let. Poslední tři roky leží spis na stavebním úřadě v Hořicích. Územní řízení tam bylo přesunuto po námitkách Spolku pro kvalitu života, kterému vadilo zejména plánované snížení počtu parkovacích míst na náměstí.

Podle Langera je projekt, o kterém v Hořicích rozhodují a který připravilo ještě předchozí vedení města, špatný. Koalice chce jít proto cestou postupných oprav. „Studie nám jasně řekne, kde můžeme opravovat bez stavebního povolení,“ doplnil Langer.

Na tom, že tato část studie má smysl, se zastupitelé shodli napříč politickým spektrem. Ovšem na části ohledně parkování nikoliv.

„Kdybychom z ní škrtli parkoviště, stála by nás asi třetinu. Za nás je parkování pod náměstím nesmysl,“ řekl pirátský zastupitel Aleš Dohnal. Podobně se vyjádřila i Pavlína Springerová (HDK), která připomněla, že možnost vybudování parkoviště pod náměstím už byla opakovaně prověřována.

Pro a proti
„Poslední studie došla k jasnému závěru, že z hlediska archeologických a geologických podmínek je to nerealizovatelné. Jsme přesvědčeni, že vyhodit skoro milion za studii něčeho, co už je prostudováno, je naprosto nehospodárné,“ upozornila Springerová. Ještě větší problém může pro vedení města znamenat postoj koaliční ZPHZ. Ta sice studii podpořila kvůli řešení možností oprav náměstí, k podzemnímu parkovišti se ale staví skepticky. „Předpokládám, že v budoucnu jeho vybudování nepodpoříme,“ řekl předseda zastupitelského klubu ZPHZ Adam Záruba.

Zastánce projektu Jiří Langer připomíná, že řešení problému Velkého náměstí měly v programech všechny strany.

„Podzemní parkoviště pod náměstím v historických centrech jsou ve světě běžná, nevím, čemu se pořád bráníme,“ doplnil radní. S tím ale úplně nesouhlasí archeolog Radek Bláha. „V takových případech jde o jedno z historických náměstí, my ale jiné nemáme. Myslím si, že by se rozhodně měla zvažovat jiná koncepce než podzemní parkování pod náměstím,“ naznačil Radek Bláha, že i kdyby došlo ke shodě mezi politiky, může dojít ke konfliktu mezi radnicí a archeology.

Zdroj: hradecky.denik.cz

Načítání…