Přežije právě vaše firma nebo váš zaměstnavatel? To je otázka, kterou si v nejbližších letech bude muset položit téměř každý. Singularity University Czech Summit, který proběhl v Žofínském paláci v Praze, nabídl několik důležitých vodítek, díky nimž zjistíte, zda právě vaše firma přežije změny, kterými svět prochází.
Svět se mění a podnikání s ním. Odborník na inovace Ramez Naam, který několik let pracoval pro Microsoft, prohlásil, že přežijí jen ty firmy, které nejvíce inovují.
„Historie to jasně ukazuje. Před tisíci lety byla Čína největší a nejsilnější velmocí světa. Díky zámořským objevům a posléze průmyslové revoluci se však v západní společnosti rozjel vývoj natolik rychle a dynamicky, že na to Čína nedokázala zareagovat a na stovky let se dostala do vleku. Stačilo pár britských lodí, aby Čínu Britové do velké míry porobili,“ prohlásil Naam.
Osm kroků k úspěchu
Naam pak představil osm kroků, bez nichž by dnešní nejúspěšnější firmy nebyly tam, kde jsou, a neudávaly by světu směr, který samy chtějí.
1. Inovujte rychle a do extrému: zavádění inovací musí být prioritou a ideálně by se mělo dotknout všech složek podnikání (práce s lidmi, účetnictví, výroba…).
2. Experimentujte: hledání nových cest se vyplatí.
3. Zvykněte si na neúspěch: omyl patří k nejcennějším zkušenostem, pokud se z něj poučíte, úspěch a objevení správného řešení je zase o něco blíž.
4. Buďte draví: v současnosti platí, že největšího úspěchu dosáhnou ti, kteří se nebojí a snaží se překonávat stále větší výzvy.
5. Využívejte nejmodernějších technologií: technologie není cíl, ale nástroj pro vaše myšlenky. Co je UBER? Nejsou to auta, řidiči, mapy ani GPS navigace. UBER „jen“ dal všechny tyto existující fenomény dohromady a stal se jednou z nejspěšnějších firem historie.
6. Jeďte tam, kde puk bude, ne kde nyní je: tento citát prohlásil nejlepší hokejista dějin Wayne Gretzky a popsal tím svůj um. Přesně totéž dělají největší firmy (především Apple), které jsou se svým vývojem a produkty tam, kam většina světa teprve směřuje.
7. Nebojte se měnit byznys model: v posledních letech především Apple, Facebook nebo Microsoft neustále přetvářejí to, na čem ve skutečnosti vydělávají. Vzhledem k tomu, že se svět výrazně mění a že vznikají nové možnosti (a zanikají staré potřeby, jako je například fotografický film), musí si každá firma uvědomit okamžik, kdy o její produkt nebo službu již není zájem a je třeba se začít zamýšlet, co bude firma se svými schopnostmi a kapacitami vyrábět dál.
8. Neusněte na vavřínech: obecné pravidlo dostává v současnosti stále větší význam. Před 20 lety byl Microsoft jednou z největších firem světa a Apple byl ve srovnání s ním sotva desetinový. Dnes je Apple největší firmou světa a patří mezi dominanty na trzích s počítači, chytrými telefony, aplikacemi, chytrými hodinkami…
Zdroj: Dotyk.Deník.cz