post-title Dálnice D11 opět ve výstavbě

Dálnice D11 opět ve výstavbě

Dálnice D11 opět ve výstavbě

Dálnice D11 opět ve výstavbě

Po měsících sporů se rozjíždí práce na jedné z nejdůležitějších silnic ve východních Čechách – dálnici D11 z Hradce Králové do Předměřic.

Tento týden se začne psát další kapitola příběhu dálnice D11. Příběhu, jehož první náčrty byly zaznamenány již v roce 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Wroclav – Vídeň. Tuto smělou vizi však zhatila 2. světová válka. Nebyla to však poslední „válka“, která oddalovala dostavbu této páteřní autostrády, jež po běsnění světového konfliktu zůstala v šuplíku plánovačů až do roku 1963, respektive 1978, kdy byla zahájena stavba osmikilometrového úseku Praha – Jirny. O sedm let později doputovala D11 do Sadské a v roce 1990 do Poděbrad. Dlouhých 17 let pak trvalo, než se dálnice „prokousala“ až k Hradci Králové.

Okolo Hradce
Před něj se dálnice dostala už v roce 2006, dokončit poslední úsek před brány krajského města však trvalo až do roku 2017. Státu se totiž dlouho nepodařilo získat pozemky farmářky Ludmily Havránkové a teprve v roce 2014 se podařilo státu dosáhnout dohody. Po nich dálnice vede. A zatímco pro mnoho lidí je Ludmila Havránková symbolem překážek, realita byla odlišná. Statkářka nechtěla peníze, ale náhradní pozemky pro své hospodaření.

Jenže stát se k dohodě neměl, namísto pozemků začal vyhrožovat vyvlastněním. K dohodě dohodě nakonec došlo v roce 2011, v roce 2014 došlo k prodeji posledního pozemku. A mohlo se stavět. V srpnu loňského roku tak byl zprovozněn čtyřkilometrový úsek od provizorního sjezdu u Praskačky k nové mimoúrovňové křižovatce Kukleny.

V tu dobu bouchalo šampaňské a silničáři se již za pár týdnů chystali na navazující úseky autostrády, jež měla vést až k Jaroměři. Po bublinkách však přišla pachuť porážky a stát musel z připravované stavby odvolat dělníky. Další stavbu totiž zastavily rozklady proti stavebnímu povolení. Mimo jiné od spolku Děti Země. Jejich počínání tehdy ministr dopravy Dan Ťok ozančil jako „obstrukci a buzeraci“. „Děti Země říkají, že jednají v zájmu ekologie. Ale o ekologii tam není ani jedna zmínka. Jen zpochybňují stanoviska šedesáti dotčených orgánů,“ uvedl tehdy ministr a připomněl, že stejným způsobem Děti Země obstruovaly i modernizaci D1. „I když vše u soudu prohrály, tak stejný model i důvody použily i u dálnice D11. Jen za jedničku přidaly ještě jednu,“ dodal ministr s tím, že se sice bude snažit, aby rozkladová komise rozhodla co nejdříve, ale ví, že se i tak stavba autostrády posune o několik měsíců. A nemýlil se.

Dílčího vítězství se ŘSD, respektive Ministerstvo dopravy, dočkalo na konci letošního května, kdy se stavební stroje zakously do sedmikilometrového úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří. V tu chvíli však stále hrozilo, že mezi koncem dálnice D11 v Hradci Králové a novým „jaromeřským“ úsekem bude několikakilometrová proluka.

Konečně dohoda
Na konci srpna však došlo k výraznému posunu ve sporu mezi státem a spolkem Děti Země. 28. srpna totiž se totiž spolek pod vedením Miroslava Patrika dohodl s vedením ŘSD a obě strany podepsaly kompromisní dohodu s cílem urychlit výstavbu dálnice. „Ředitelství silnic a dálnic ČR vyhoví některým zásadním připomínkám spolku v oblasti ochrany životního prostředí a spolek stáhne svůj rozklad proti vydání stavebního povolení,“ uvedly těsně před začátkem nového školního roku Děti Země a ŘSD ve společné tiskové zprávě. „Dali jsme přednost dialogu, diskusi před žalobami. ŘSD ČR je připraveno zohlednit a vyhovět připomínkám Dětí Země v oblasti minimalizace dopadů stavby na životní prostředí,“ uvedl ještě k dohodě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa s tím, že ŘSD tak má během výstavby splnit devět návrhů Dětí Země.

Zavázalo se mimo jiné, že zajistí efektivní ochranu dřevin a zeleně a nebude znečišťovat půdu a vody nebezpečnými látkami. Stavba navíc musí být prováděna za účasti ekologického dozoru a nebude překračovat hlukové limity. Stavbaři se na nový úsek dostanou zítra 2. října.

Zdroj: hradecky.denik.cz

Načítání…